TURISTIKA‎ > ‎

Tipy na běžky

Trasa č.Z006 - Petříkovice – Brendy – Odolov - Bohdašín

přidáno: 20. 10. 2010 8:38, autor: Infocentrum Červený Kostelec   [ Aktualizováno 20. 10. 2010 8:41 uživatelem IC Červený Kostelec ]

Na běžkách po Jestřebích horách.

Mezi červenokosteleckými běžkaři, tuláky a obdivovateli zimní přírody je nejoblíbenější výlet přes hřebeny Jestřebích hor. Vzhledem k nadmořské výšce je tam kvalitnější sníh často až do jarních měsíců, na trase jsou vyhlášené osvěžovny, vyhlídková místa vybízejí k zastavení a pořízení atraktivních snímků, a navíc se výlet dá při únavě či nečekaném zhoršení počasí zkrátit sjezdem do měst na úpatí k dopravním prostředkům.

Vlakem přes Trutnov střed dojedeme do Petříkovic (trať Trutnov – Radvanice – Adršpach – Teplice). Ze zastávky v Petříkovicích vede zelená turistická značka směr Paseky v Jestřebích horách. Po kilometrovém prudkém stoupání a nabrání nadmořské výšky už tuláky čeká příjemná projížďka s malým převýšením lesem i lukami. Asi tříkilometrová vyhlídková část je od pěchotního srubu nad Slavětínem až do osady Paseky (Čapkovy Brendy). Při zastávkách potěší výhledy na Krkonoše, Královecký Špičák, Krupnou horu, Hradiště, Teplické skály a Čáp. Po osvěžení na Pasekách je možné pokračovat po zelené značce vrcholovou partií pod rozhlednu na Žaltmanu a sjet na Panskou cestu u Bílého Kamene, nebo po červené cyklotrase souběžně se zelenou po jižním úbočí pod Lotrandovou jeskyní a sjet na Panskou cestu u Bílého kamene.

Odtud se dá po lesní silničce pohodlně doklouzat na Odolov (Hospoda U Lotranda, výhledy). Z Odolova pokračuje Panská cesta po úbočí Švédského vrchu a kopce Na Perném na Krkavčinu nad Bohdašín (výhledy na Bor, Orlické hory a Červenokostelecko). Odtud je možné sjet přes Horní Kostelec do města, nebo přes Bohdašín (Hospoda Na Betlémě) a Lánský les do Červeného Kostelce.

Trasa č.Z005 - Krkavčina – Odolov – (Žaltman – Paseky) - Švédský vrch – Krkavčina

přidáno: 20. 10. 2010 8:35, autor: Infocentrum Červený Kostelec   [ Aktualizováno 20. 10. 2010 8:37 uživatelem IC Červený Kostelec ]

Pro nástup na Panskou cestu na Krkavčinu lze použít cesty přes Lánský les nebo Brodky a vystoupat přes Bohdašín. Z Náchodské ulice lze také dojet přes vyhlídkový kopec Končiny a Horním Kostelcem vystoupat na hřeben. Autem se nechá dojet až na odbočku Panské cesty na vrcholu stoupání silnice do Stárkova.

Z Krkavčiny se po rozhlédnutí krajinou (Bor, Orlické hory, Červenokostelecko) pohodlně svezeme Panskou cestou na Odolov (při výjezdu z lesa nádherné výhledy na Krkonoše na západě a na Barchoviny a rtyňskou kotlinu na jihu). (Náročnější běžkaři z Odolova Panskou cestou pokračují na Žaltman (nejvyšší kopec Jestřebích hor, 739 m n. m.) a za dobré viditelnosti vylezou na rozhlednu.

Ze Žaltmanu jsou za chvíli na Pasekách v osvěžovně Jestřebí bouda a zpět se stejnou cestou vrátí na Odolov.) My, tuláci, na Odolově nabereme síly na zpáteční cestu v hospodě U Lotranda a po zelené turistické značce vyrazíme kolem Kryštofových kamenů na Švédský vrch. Z vyhlídkového místa Pod Švédským vrchem se lesem dostaneme k bývalému Větrnému dolu nad obcí Chlívce k další vyhlídkové zastávce. Budeme-li se zde, či dvě stě metrů dále u božích muk a pěchotního srubu, zatáčet vpravo, po chvíli lesem dojedeme na Panskou cestu na Krkavčinu.

Žíznivým a místa znalým tulákům na vyhlídce Pod Švédským vrchem běžky samy zahnou vlevo do údolí k chaloupkám obce Chlívce a do známé hospůdky. Odtud ovšem musí vystoupat šikmo vpravo do sedla a přes Mokřinu u Chlívců pod „Větrákem“ se lesem vrátit na Krakavčinu.

Trasa č.Z004_Červený Kostelec – Boušínská lávka – Slatinský mlýn – Staré Bělidlo – Rýzmburk – Červená Hora – Červený Kostelec

přidáno: 20. 10. 2010 8:33, autor: Infocentrum Červený Kostelec   [ Aktualizováno 20. 10. 2010 8:35 uživatelem IC Červený Kostelec ]

Na běžkách do údolí řeky Úpy.

Jako nástupové části města lze zvolit Devět Křížů nebo zkratkou přes Dupačku za průmyslovou zónou. Pokud pojedeme zkratkou přes Dupačku, ušetříme asi 10 km a čas. S trasou našeho výletu se setkáme po sjezdu lesem nad Náchodcem.

Po výstupu k hájovně u Devíti Křížů je dobré se na chvíli zastavit a rozhlédnout po kraji. Na severním obzoru nás upoutá Švédský vrch a obec Bohdašín na jižních svazích Jestřebích hor, na východě nad červenokosteleckou kotlinou Orlické hory. (Náš zamýšlený výlet přes Vízmburk si zde 100 metrů od kraje lesa můžeme zkrátit vlevo po modré turistické značce.) Lesní cestou po modrých značkách cyklotrasy pokračujeme ke zříceninám hradu Vízmburku.

Zde u informační tabule a mapy se od cyklotrasy odpojíme a sjíždíme vlevo neznačenou širokou lesní cestou a pochvíli dojedeme na modrou turistickou značku. Lesem se sklouzneme až nad osadu Náchodec po pravé straně lesní cesty a pokračujeme k bývalé hájovně a na Boušínskou lávku přes Úpu. Po ní přejdeme na pravý břeh řeky a pokračujeme po proudu ke Slatinskému mlýnu. Kdo se již nabažil jízdy údolím, může odtud vystoupat na Červenou Horu a po pláních nad Mstětínem a Stolínem se vrátit do Červeného Kostelce.

Podél řeky však pohodlně dojedeme až de centra Babiččina údolí – ke Starému Bělidlu, mlýnu, případně Ratibořickému zámku. Zde se opět můžeme rozhodnout o pokračování cesty, neboť lehce se dá dojet k vlaku do České Skalice a pohodlně se vrátit domů. Obrátíme-li běžky na cestu zpět, vystoupáme místní komunikací na Rýzmburk (o víkendech možnost občerstvení) a po pláních podél silnice dojedeme do Červené Hory (opět možnost odpočinku a nabrání sil v místní hospodě). Zapadající slunce a stoupající mlhu nad řekou po levé straně můžeme obdivovat při návratu po pláních nad Mstětínem a Stolínem až nad Dupačku. Ke sjezdu do města lze zvolit některou z místních komunikací.

Trasa č.Z003 - Přes Krákorku nad Úpici

přidáno: 20. 10. 2010 8:31, autor: Infocentrum Červený Kostelec   [ Aktualizováno 20. 10. 2010 8:32 uživatelem IC Červený Kostelec ]

Opět vyrazíme z města kolem nádraží k Devíti Křížům, kde za hospodou najedeme na žlutou turistickou značku směr Úpice. Po projetí lesa kolem bývalé sjezdovky Pálenka pojedeme po lukách souběžně s místní komunikací, nejen kvůli občas projíždějícím autům, ale abychom si užili výhledů na rtyňskou kotlinu, celé Jestřebí hory a za dobré viditelnosti i Krkonoše. Na Končinách se u mohutného javoru vrátíme na komunikaci a pokračujeme do osady Krákorky. Zde patrně budeme obdivovat ve volném výběhu koně haflingy. U poslední chaloupky Krákorky opustíme žlutou značku, dáme se vpravo neznačenou cestou kolem bývalého lomečku na písek a na okraji lesa zahneme vlevo. Tady už budeme plužit a vyndávat fotoaparáty, neboť nás upoutá výhled na Krkonoše, Jestřebí hory, Úpicko a Barchoviny. Zde na rohu lesa a polí se rozhodneme, zda pojedeme 1/ vpravo na Rtyni, či 2/ vlevo do Havlovic.

1/ Vpravo: Často projížděná stopa odtud vede po polích na kopec Vartu (výhledy na Batňovice a Žaltman a Malé Svatoňovice). Pokud si odtud netroufneme k velkému oblouku přes Malé Svatoňovice do Rtyně, otočíme běžky k návratu přímo. Po severních svazích dojedeme na občerstvení do Rtyně v Podkrkonoší. Možné také je jet pod lesem přímo k benzinové pumpě nad Rtyní (nezapomenutelné výhledy – občerstvení). Pokud jsme zajeli třeba do rtyňské cukrárny na náměstí, můžeme vystoupat ke kapličce, nafotit poslední pohledy na Krkonoše a povozit se v četných stopách na pláních od Rtyně po Brodky a Devět Křížů až do Lhoty nebo do Lipek, odkud se místní komunikací vrátíme do města.

2/ Vlevo: Zahneme-li vlevo, sjíždíme a stoupáme stále podél lesa do horní části Popluží. Až si dostatečně prohlídneme koně ve výbězích, můžeme se přímo vrátit výstupem podél lesa Roudénky do Podhradí, odtud po červené značce k nám již známému javoru na Končinách a za chvíli jsme zpět u Devíti Křížů. Poplužím po místní komunikaci, za dobrého stavu sněhu, nebo po polích nad Poplužím, je možné dojet do Havlovic na občerstvení Na Ameriku. Potom přejdeme most a po zelené cykloznačce vystoupáme ke zříceninám hradu Vízmburku a lesem dojedeme k Devíti Křížům a sjezdům do města.

Trasa č.Z002 - Přes Končiny na Hronovsko

přidáno: 20. 10. 2010 8:28, autor: Infocentrum Červený Kostelec   [ Aktualizováno 20. 10. 2010 8:31 uživatelem IC Červený Kostelec ]

...aneb na běžkách na východ od Cerveného Kostelce.Zelená turistická značka nás z centra vyvede přes Letnou do Končinské ulice. Pohodlně se sem dostaneme také z Náchodské ulice od Bedny.

Zde můžeme připnout běžky, neboť před sebou máme již bílé pláně stoupající k vyhlídkovému kopci Končiny. Cestou lesem míjíme památník Končinské tragédie z druhé světové války a Burdychovo stavení, ve kterém se v roce 1942 ukrýval se svou vysílačkou poslední parašutista skupiny Silver A, radista četař Jiří Potůček. Orientačním bodem nám bude daleko viditelný vysílač na vrcholu. Vyplatí se k němu odbočit pro daleké výhledy na Červenokostelecko, Barchoviny, Krkonoše, Jestřebí hory, Hronov a Bor.

Ke Hronovu pokračujeme po zelené turistické značce ze střední části obce. Z Končin pokračujeme na východ mírným sjezdem lesem do osady Hájek. Cestou po levé straně uvidíme Jestřebí hory v okolí Maternice a Skalákovy studánky, před sebou máme Hronovsko a Bor. Za Hájkem odbočíme vpravo a kolem linie pěchotních srubů (řopíků) dojedeme do osady Studénky.

Odtud vystoupáme na kopec Signál (496 m n. m.), a za to jsme odměněni výhledy až do Polska a na Orlické hory směrem východním, na západ náš výhled zastaví až Krkonoše. Opustíme řopíky a nalezneme si sjezdovou cestu po lukách a polích kolem Slavíkova do, pod námi ležící, Horní Radechové. Pokud se nezdržíme v místní hospůdce, můžeme pod ní nastoupit na žlutou turistickou značku a přes Hadí horu a Zábrodí pokračovat na hráz Špinky.

Červená značka nás rekreační oblastí na břehu Špinky dovede do lesa Občina a následně do centra města.

Trasa č.Z001 Červený Kostelec – Bakov – Žernov – Rýzmburk – Červená Hora – Červený Kostelec

přidáno: 20. 10. 2010 8:22, autor: Infocentrum Červený Kostelec   [ Aktualizováno 20. 10. 2010 8:28 uživatelem IC Červený Kostelec ]

...aneb na jih z Červeného Kostelce.
Nástupovým místem do často používané stopy vedoucí směr bramborárna v Olešnici a Bakov je benzinová pumpa ve Lhotě. (Do nástupového místa je možné přiblížit se autobusem k vlakovému nádraží nebo autobusovou linkou směr Trutnov)

Pohodlným terénem se budeme klouzat k jihu přes Dupačku (Výhledy: vpravo lesy nad údolím Úpy, kopce Barchoviny a Krkonoše.) ke Stolínu, za nímž U Bašů přejdeme silnici a pokračujeme kolem topolové aleje a olešenské bramborárny stále za sluncem.

Výhledy na Olešnici, Bor a Orlické hory (vlevo), Českoskalicko a za dobré viditelnosti až Královéhradecko (přímo před sebou), či Hořičky (vpravo) se přestaneme kochat až při mírném sjezdu k Bakovu. V Bakově je možné občerstvit se ve známé dřevěné hospůdce. Odtud pokračujeme k západu podél silnice směr Všeliby – Červená Hora. Pod obcí Všeliby ještě jednou obrátíme tvář ke slunci a vydáme se po polích směrem jihozápadním do Žernova. Od kapličky v centru obce nás místní komunikace dovede kolem hřiště na Rýzmburk. Zde je, kromě v zimě dobře viditelných zřícenin hradu, možné dojet až do altánu, odkud lze přehlédnout část údolí Úpy s Jestřebími horami na obzoru. Na Rýzmburku se naše cesta obrací k návratu na sever.

Podél silnice pokračujeme do Červené Hory, když jsme asi v polovině po levé straně mezi švestkami zahlédli pomníček padlých ve válce roku 1866. I když terén není náročný, na nudu si nebudeme stěžovat. Po levé straně totiž máme zajímavé výhledy na údolí Úpy s červenou střechou kostelíčka na Boušíně, dohlédneme na Krkonoše a před sebou máme Jestřebí hory. K odpočinku a nabrání nových sil mnohé běžkaře v Červené Hoře zláká hospůdka u kapličky v centru obce.

Mírným stoupáním se zapadajícím sluncem v zádech kolem okrajových částí Mstětína a Stolína se pod průmyslovou zónou vrátíme opět na Dupačku a k benzinové pumpě a přes Lhotu dojdeme do centra města.